child-children-girl-happy

Nieuchwytny potwór, czyli lęk naszego dziecka

Poniedziałek około godziny 8:00 rano moje dziecko skarży się na ból brzucha, wtorek w okolicach tej samej godziny nie może przełknąć śniadania, środa obserwuję niepokojący ból głowy i wymioty, czwartek niewiele zmienia i do tego pojawia się nagła, wysoka gorączka natomiast piątek zaowocował w biegunkę. Obiecałam sobie, że jeśli to się powtórzy to muszę iść do lekarza bo wirus się rozwija całkiem skutecznie. Jednak w sobotę moje dziecko budzi się uśmiechnięte i nic mu nie dolega… uff wirus minął. Niedzielny poranek potwierdza tą radosną nowinę i mogę spać spokojnie. Jednak w niedzielę wieczorem widzę niepokój w oczach dziecka i nieśmiałe utyskiwanie, że znowu boli głowa ale tłumaczę to zmęczeniem więc kładę dziecko spać a do rana ból na pewno minie. Poniedziałkowy poranek coś mi przypomina, tak to znowu ten ból brzucha a kolejne dni przypominają znany mi tak dobrze scenariusz wymiotów, raptownej gorączki czy biegunki.

Zastanawiam się jak nazywa się ten specyficzny wirus nieuchwytny każdego poranka, rozwijający się przez kilka dni w tygodniu. Dość dużo czasu zajęło mi znalezienie przyczyny, długie tygodnie powtarzających się objawów okazały się być tylko z pozoru niewinnym stresem szkolnym. Usłyszałam, że strach mojego dziecka może przyjmować różne oblicza, które nazywa się w medycynie psychosomatycznymi objawami przewlekłego napięcia psychicznego oraz lęku. Pozostaje mi jednak rozwiązanie dość poważnej zagadki… co takiego złego dzieje się w życiu mojego dziecka? Przecież jesteśmy kochającą się rodziną, nasze dziecko ma dobre warunki bytowe, kiedy coś chce najczęściej to otrzymuje, spędzamy wspólnie czas, wyjeżdżamy na wakacje …. więc dlaczego nasze dziecko jest tak zestresowane, pełne leku i obaw budząc się pełne złych emocji?

Zaburzenia psychosomatyczne dziecka to znak, że w życiu emocjonalnym należy coś zmienić, usprawnić, polepszyć. Każdy rodzic z miłości do swojego dziecka chciałby uchronić je przed ciemną stroną życia. Należy jednak pamiętać, że rozwój dziecka dokonuje się etapami i to właśnie z nimi wiążą się potencjalne niebezpieczeństwa. Lęk jednak nie zawsze jest zły, jest on potrzebny naszym dzieciom gdyż pełni rolę ochronną, czy też ostrzegawczą. Przyczyn lęku nie zawsze możemy szukać w wydarzeniach zewnętrznych. Wywołać go mogą dziecięce wyobrażenia oraz myśli inspirowane bajkami, filmami czy samą wyobraźnią o np. zabijaniu, utracie bliskiej osoby czy wielkim pożarze. W ten sposób zabarwiony lękiem świat przeżyć wewnętrznych może przybrać formę fantazji lękowych i stać się subiektywną rzeczywistością. Należy jednak pamiętać, że nie każdy ból brzucha, powtarzająca się biegunka czy ból głowy można wytłumaczyć lękiem. Jeśli jednak jakieś objawy utrzymują się przez dłuższy czas a lekarz wykluczył przyczyny fizyczne wówczas prawdopodobną przyczyną dolegliwości jest lęk.

Np. z lęku przed szkolną kartkówką, pytaniem dziecko traci zdolność koncentracji, a świadomość tego wywołuje panikę napędzając tym samym karuzelę negatywnych odczuć. Dziecko traci wiarę we własne siły i czuje się całkowicie bezradne.

Jako rodzice zastanawiamy się zawsze co takiego wywołuje lęk u naszego dziecka? co powoduje te wszelkie dolegliwości? dlaczego? z jakiego powodu? jaki popełniliśmy błąd? Niektórzy mają z tego powodu poczucie winy uważając, że zawiedli jako rodzice.

Otóż, na różnych etapach życia i rozwoju naszego dziecka to samo zdarzenie czy sytuacja może ale nie musi spowodować określone reakcje lękowe. Pamiętajmy, że każde dziecko posiada inną odporność na lęk… jedne boją się kota, inne wizyty u lekarza, pobytu w szkole, ciemności a jeszcze inne nie boją się niczego. Mimo to określone zdarzenie nie zawsze wywoła w dziecku taką samą reakcję. Dlaczego tak się dzieje? niestety nie wiemy ale pewnym jest to, że lęk dziecka wiąże się z jego doświadczeniem, przeżyciami, wspomnieniami oraz fantazją niekiedy zbyt mocno rozbudzoną. Należy jednak pamiętać, że nie istnieje a co więcej nie powinno istnieć życie pozbawione lęku.

Lęk pojawił się w każdym z nas już w chwili narodzin, przecięcia pępowiny z matką. System nerwowy dziecka pobudzany jest od tej chwili mnogością impulsów takich jak hałas, kaskada dźwięków, zimno. Decydującym momentem w rozwoju dziecka kiedy powstają lęki jest okres pomiędzy 6 a 24 miesiącem życia, kiedy to najistotniejsze dla malucha staje się przeżywanie rozstania i obcości. Po okresie intensywnego poznawania otaczającego świata czyli około drugiej połowy drugiego roku życia maluch zaczyna obawiać się własnej odwagi i zmienia się w istotkę zlęknioną, pełna obaw. Gdzie mama i bliskie osoby mogą zapewnić swoją obecnością poczucie bezpieczeństwa dziecka.

Trzeci rok w życiu dziecka przypomina huśtawkę nastrojów wymieszanych z lękami, kiedy dziecko chce poznawać kolorowy i nieznany świat a chęcią przebywania z bliskimi osobami. Dziecko zaczyna rozumieć emocje mamy która nie zawsze jest pełna aprobaty do jego poczynań. Kolejnym bardzo typowym lekiem jest pojawiający się pomiędzy drugim a czwartym rokiem życia lęk przed ciemnością. Może pojawiać się również w późniejszym okresie rozwoju dziecka jednak w tym czasie jest czymś naturalnym i prawidłowym, gdyż pokonanie go pozwala kilkulatkom wzmocnić się w procesie dojrzewania. Pomiędzy piątym a siódmym rokiem życia lęki nabierają innego wymiaru co stanowi oznakę rozwoju.

W tym czasie dominuje lęk w odniesieniu do realnych sytuacji czy określonych przedmiotów. To w tym czasie np. dotychczas przyjazny pies sąsiadów staje się olbrzymim potworem, który wywołuje lęk. Kolejny niezwykle ważny etap w życiu dziecka to czas kiedy dziecko idzie do szkoły co stanowi nowy, inny i decydujący rozdział w jego życiu. W tym czasie to nie tylko rodzice i bliskie osoby decydują o przestrzeni życiowej dziecka. Pojawia nowy smak rywalizacji…

Bibliografia

  1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005, ISBN 83-200-3091-9.
  2. Freud S., Histeria i lęk, Wydawnictwo KR, Warszawa 2001, ISBN 83-89158-57-4.
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *