
Coaching
„Michał Anioł spytany o to, jak tworzy tak piękne dzieła odpowiedział: ja ich nie tworzę, odłupuję tylko te niepotrzebne części kamienia i odkrywam piękno, które jest tam ukryte.”
źródło nieznane
„W ogólnym ujęciu coaching jest procesem pomagania ludziom i zespołom w wykonywaniu zadań w możliwie najbardziej skuteczny sposób. Obejmuje on wydobywanie mocnych stron ludzi, pomaganie w omijaniu wewnętrznych barier i ograniczeń w celu osiągnięcia osobistej doskonałości oraz ułatwianie im bardziej efektywnego funkcjonowania w zespole.”
Robert Dilts
- Wzmacnia indywidualne wyniki pracy
- Poprawia obsługę klientów
- Poprawia relacje między menedżerami a pracownikami
- Zwiększa samoświadomość i równowagę
- Ułatwia zarządzanie emocjami
- Kreuje konstruktywną kulturę pracy
- Zmniejsza fluktuację kadr
- Zwiększa poczucie odpowiedzialności za własne życie i podejmowane decyzje
- Może mieć miejsce w zakładzie pracy, jak i poza nim
Coach pracuje z klientem nad obszarami dotyczącymi biznesu, rozwoju kariery, finansów, zdrowia i relacji z innymi ludźmi
Dzięki coachingowi klienci ustalają konkretniejsze cele, optymalizują swoje działania, podejmują trafniejsze decyzje i pełniej korzystają ze swojego potencjału
Termin „coaching” budzi wiele kontrowersji. Niektórzy pracownicy twierdzą, iż są „czołgowani” i czują dużą presję na osiąganie zawyżonych celów przełożonych.
Mentoring
Fundamentem mentoringu jest doradztwo, skupiające się na rozwoju zawodowym pracownika. Doradztwo to prowadzone jest przez doświadczoną osobę w określonym obszarze zawodowym, dysponującą szeroką wiedzą w tej dziedzinie.
Mentoring można zastosować w sytuacjach, gdy:
- pracownik awansuje bądź poszerza się jego zakres obowiązków
- pracownik odnosi sukcesy i potrzebuje wsparcia w dążeniu do kolejnych
- pracownik chce rozwijać swój potencjał zawodowy i osobisty
- pojawiają się przeszkody w realizacji działań pracownika
Dobry mentor potrafi:
- dzielić się swoim doświadczeniem w taki sposób, aby wzbudzać w podopiecznym motywację do działania i pokonywania przeszkód
- skutecznie komunikować się z podopiecznymi
- dokonać krytycznej analizy własnych dokonań, dostrzegać błędy i porażki, i dzielić się tym ze swoim podopiecznym
- czuwać nad zwiększającą się samodzielnością młodego pracownika, zachęcać go do próbowania różnorodnych rozwiązań, a także prezentowania swoich poglądów
- przyjąć rolę inspiratora, rezygnując z wygodnych pouczeń typu: „ja na Twoim miejscu…”
„Najważniejsze powinno być „wydobycie” z każdego podopiecznego wszystkich (często nieuświadomionych) możliwości i umiejętności. Mentor powinien znaleźć „klucz” do podopiecznego, dostosowując sposób swojego postępowania do indywidualnych cech jego osobowości.”
Joanna Mandrosz